Jaki teleobiektyw do aparatu wybrać? Ranking teleobiektywów

Aktualizacja: Czerwiec 2020

Teleobiektywy to idealny „gadżet” dla osób, które zajmują się fotografią eventową oraz chcą uchwycić na zdjęciu detale czy przyrodę. Zadaniem tego obiektywu jest uwydatnienie szczegółu, podkreślenie kształtu i stworzenie pozornego wrażenia kompresowania. Ranking teleobiektywów, który przedstawiliśmy poniżej oraz poradnik, pomogą osobom niezdecydowanym podjąć decyzję, jaki teleobiektyw wybrać i czym kierować się przy ich wyborze.

Szczególną rolę odgrywa:

  • rozmiar ogniskowej,
  • wielkość maksymalnej przysłony,
  • obecność stabilizacji,
  • waga,
  • minimalna odległość ostrzenia.

Chcecie dowiedzieć się, jak powinny pracować najlepsze obiektywy? Ranking uwzględnia wszystkie wymienione wyżej cechy i opisuje ich wpływ na pracę urządzenia. Zapraszamy do lektury.

  1. Canon F 70-200MM F/4.0L USM (2578A009)
  2. Nikon 18-105MM F/3,5-5,6G
  3. Sony 24-105MM F/4.0
  4. Tamron SP AF 70-200MM F/2.8 (Pentax)
  5. Olympus 40-150mm F2,8 PRO
  6. Poradnik wyboru teleobiektywu

Porównanie najlepszych teleobiektywów:

ModelCenaOgniskowa [mm]
Bagnet
Maksymalna przysłona [f]
Stabilizacja
Waga [g]
Minimalna odległość ostrzenia [cm]
Canon F 70-200MM F/4.0L USM (2578A009)
Sprawdź cenę »70-200
Canon EF
4.0
Nie
705
120
Nikon 18-105MM F/3,5-5,6G 
Sprawdź cenę »18-105
Nikon F
3.5-5.6
Tak
420
45
Sony 24-105MM F/4.0
Sprawdź cenę »24-105
Sony FE
4.0
Tak
663
38
Pentax DA HD 55-300 mm f/4-5,8Sprawdź cenę »55-300
Pentax
4.0-5.8Nie466140
Olympus 40-150mm F2,8 PRO
Sprawdź cenę »45-150
Micro 4/3
2.8
Tak
880
70

Najlepsze teleobiektywy – Ranking teleobiektywów 2020

 

 

1. Canon F 70-200MM F/4.0L USM (2578A009) Kliknij aby kupić »

Canon-EF-70-200MM -F-4.0L-USMTeleobiektyw Canon to numer jeden w torbie wielu fotografów. Trudno się dziwić, skoro zbiera same najwyższe noty od użytkowników. Co trzeba o nim wiedzieć, a przede wszystkim czy rzeczywiście warto w niego zainwestować? Sprawdźcie!

Obiektyw Canon 70-200 został zaprojektowany dla najbardziej wymagających profesjonalistów. Jest to tak zwana seria L (Luxury), charakteryzująca się niezwykle zaawansowaną technologią. Canon 200 mm można otrzymać w wersji czarnej lub jasno-szarej, a na ich końcu znajduje się rozpoznawcza obwódka w czerwonym kolorze. Jednak, co znajduje się pod tą obudową?

Zacznijmy od optycznego stabilizatora obrazu, który pozwala uzyskać jasne i ostre ujęcie nawet w trudnych warunkach. Ograniczone oświetlenie, brak lampy, statywu czy zdjęcie „z ręki” to dla obiektywu Canon 70-200 4f nie problem! To wszystko, dzięki możliwości zmiany ekspozycji zdjęcia o 5 EV. Czym jest wspomniana ekspozycja zdjęcia? Parametrem utworzonym z kombinacji dwóch czynników (przysłony i migawki), który określa, ile światła dotrze do matrycy. Stabilizator oferuje pracę w 2 trybach. Pierwszy ma zastosowanie przy przedmiotach statycznych, natomiast drugi pozwoli śledzić tor ruchu obiektu. Dzięki temu można bez przeszkód robić zdjęcia z dłuższym czasem naświetlenia bez ryzyka powstania rozmazania. Z uwagi na to Canon EF 70-200 4 jest lubiany przez fotografów reporterskich, plenerowych, sportowych i podróżniczych. Jednak to nie jedyna zaleta, która skradła ich serca. Wewnętrzne ogniskowanie sprawia, że można użyć kołowych filtrów polaryzacyjnych. Odpowiadają one za podniesienie kontrastu zdjęć oraz pochłanianie światła spolaryzowanego, pozwalając uniknąć, odbić od niemetalicznych, błyszczących przedmiotów (na przykład szyb czy tafli wody). Piękne ujęcie morskich fal nie musi oznaczać poświęcenia swojego sprzętu.

Konstrukcja obiektywu 70-200 mm Canon to gwarancja długiej żywotności i ochrona przed pyłem, wilgocią czy trudnymi warunkami pogodowymi. Na jego budowę składa się 20 elementów optycznych (w tym 1 fluorytowy i 2 niskodyspresyjne UD), ułożonych w 15 grupach. W rezultacie tego możliwość wystąpienia aberracji chromatycznej (powstawanie na obrazie tęczowego krążka) czy też innej wady optycznej jest ograniczona do minimum, a fotografia zyskuje perfekcyjny balans koloru. Wzmocnienie soczewek powłoką Super Spectra redukuje powstawanie odblasków, aczkolwiek należy być ostrożnym ze zdjęciami pod światło.

Model ten może dopełnić wyposażenie posiadacza dowolnego aparatu marki Canon. Obiektyw jest kompatybilny ze wszystkimi urządzeniem tej firmy, jednak pełny wachlarz swoich możliwości, zaprezentuje w połączeniu z pełnoklatkowymi lustrzankami lub niepełnoklatkowymi o mniejszej matrycy APS-C. Canon 70-200 4f to bezkonkurencyjny obiektyw także w dziedzinie fotografii portretowej czy ślubnej, gdzie decydujące jest szybkie i perfekcyjne uchwycenie danego momentu. Ultradźwiękowy silnik ustawiania ostrości – to on ułatwia ręczne doprecyzowanie ostrości bez konieczności przełączania się między trybem manualnym i automatycznym, a przede wszystkim bez konieczności odsuwania aparatu od oka. Co więcej, elektromagnetyczna przysłona (EMD) zapewni uwielbiany przez fotografów portretowych, efekt bokeh – artystycznego rozmycia tła, z jednoczesnym uwypukleniem pierwszego planu.

Cena? Jedna z niższych na rynku za obiektyw tak wysokiej klasy. Wady? Niewielkie. Opinie? Doskonałe. Wniosek? Zaopatrz się w ten wielofunkcyjny model Canona i rozwijaj swoją pasję jak prawdziwy profesjonalista.

Przykładowe zdjęcia wykonane obiektywem Canon F 70-200MM F/4.0L USM

Canon EF 70-200mm f/4 L USM Lens Review (with samples)

Canon F 70-200MM F/4.0L USM (2578A009)

Zalety

Zalety
  • Obiektyw zmiennoogniskowy
  • Bardzo szeroki zakres ogniskowej, daje uniwersalne zastosowanie
  • Jeden z najtańszych obiektywów z profesjonalnej serii L
  • Wytrzymały korpus
  • Obiektyw jest dużo mniejszy i lżejszy od swoich odpowiedników ze światłem F/2.8
  • Cichy i niezwykle precyzyjny Autofokus
  • Świetna jakość zachowana na całym zdjęciu, również na krawędziach
  • Możliwość ostrzenia ręcznego w trybie Autofokus
  • Raczej niezauważalne wady typu: dystorsja, winietowanie, koma, aberracja chromatyczna

Wady

Wady
  • Obiektyw jest dosyć duży
  • Zdarzają się defekty przy zdjęciach pod słońce, jednak dotyczy to bardzo ostrego światła

Kup w Media Markt Kup na Allegro

 

2. Nikon 18-105MM F/3,5-5,6G Kliknij aby kupić »

Nikon-18-105MM-F-3.5-5.6GTeleobiektyw Nikon to przystępny cenowo model, który dzięki swojej zaawansowanej technologii, nie odbiega od innych obiektywów dostępnych na rynku. Jak jednak radzi sobie w codziennej pracy, ale także trudniejszych warunkach?

Zacznijmy od tego, że obiektyw NIKKOR 18-105 jest przeznaczony do lustrzanek cyfrowych formatu Nikon DX, czyli aparatów niepełnoklatkowych. Gdy podłączymy go do aparatu z matrycą APS-C, kąt widzenia odpowiada ogniskowej 27 – 157.5 mm. Jest to efekt tego, iż matryca w „cyfrówkach” jest mniejsza od klatki filmu 35 mm, dla której to podawana jest ogniskowa na obiektywach. Tak szeroki zakres powoduje, że teleobiektyw NIKKOR stanie na wysokości zadania przy fotografii portretowej, architektury oraz krajobrazu.

Obiektyw Nikon 18-105 z wagą 420 gramów, jest jednym z najlżejszych, dostępnych teleobiektywów. Wynika to z tego, że w całości jest wykonany z plastiku. A co pod nim się kryje? Na przykład system redukcji drgań (VR). To system, którego zadaniem jest ograniczenie nieostrości obrazu, spowodowanego poruszeniem aparatu. Nie trzeba uruchamiać go w szczególny sposób, automatycznie wykrywa ruchy aparatu. Ułatwia to robienie zdjęć „z ręki”, nocą bądź w niedostatecznie oświetlonych pomieszczeniach. Kolejny atut to silnik ultradźwiękowy SWM, który energię mechaniczną fal ultradźwiękowych, przekształca na ruch obrotowy wirnika. Ta technologia pozwala na cichą, precyzyjną oraz szybką pracę autofokusa.

Nikon 18-105 charakteryzują także soczewki asferyczne ze szkła ED, czyli o bardzo niskiej dyspersji. Niska dyspersja eliminuje występujące w niektórych obiektywach zjawisko aberracji chromatycznej, która powoduje rozszczepianie się światła w kontrastowych fragmentach na zdjęciach. Ten rodzaj szkieł został specjalnie opracowany przez firmę Nikon, aby zagwarantować użytkownikom perfekcyjną ostrość obrazu i odwzorowanie barw, nawet przy maksymalnym otworze przysłony. Aczkolwiek priorytetowym zadaniem jest ochrona przed wystąpieniem wad optycznych. Trzeba przyznać, że ta innowacyjna formuła spełnia swoją funkcję. Jakość zdjęcia jest bardzo wysoka zarówno na brzegach, jak i w centrum kadru. Niestety pewne zjawisko pokonało szkła ED. Jest to widoczna dystorsja, czyli pewne zniekształcenia obrazu, wynikające z powiększenia obrazu w zależności od jego odległości od osi optycznej. Jednak nie należy martwić się, że zdjęcia przez to są nieestetyczne bądź gorsze jakościowo. Nadal pozostają efektowne oraz zachwycające, dlatego ten Nikon to jeden z częściej wybieranych modeli.

Podsumowując, jak opisać teleobiektyw NIKKOR w trzech słowach? Myślimy, że najlepiej jego charakter oddadzą określenia: kompaktowy, poręczny i zaawansowany technologicznie. No dobrze, to może jednak w czterech słowach, ale jakże trafionych!

Przykładowe zdjęcia wykonane obiektywem Nikon 18-105MM F/3,5-5,6G

Nikon 18-105mm f/3.5-5.6 Hands-On Review

Nikon 18-105MM F/3,5-5,6G

Zalety

Zalety
  • Lekki i kompaktowy
  • Wbudowana stabilizacja obraz, redukuje powstające drgania
  • Metalowy bagnet
  • Niska cena
  • Możliwość robienia portretów z charakterystycznym rozmytym tłem efektem Bokeh
  • Dobra praca pod światło
  • Cichy i szybki autofokus
  • Użytkownicy podkreślają zgodnie, świetną jakość zdjęć na brzegach i w centrum kadru
  • Bardzo lekki obiektyw, jedynie 420 gramów, sprawia, że jest to jeden z najlżejszych teleobiektywów na rynku

Wady

Wady
  • Widoczna dystorsja w niektórych przypadkach

Kup w RTV Euro AGD Kup na Allegro

 

3. Sony 24-105MM F/4.0 Kliknij aby kupić »

Sony-24-105MM-F-4.0Najlepszy zmiennoogniskowy obiektyw standardowy do aparatu CSC – tym właśnie tytułem w 2018 roku został wyróżniony model Sony 24-105 mm f 4.0, zdobywając nagrodę Technical Image Press Association (TIPA). Co jeszcze otrzymamy, decydując się na niego?

Ten teleobiektyw Sony to klasa najwyższej jakości przeznaczona do aparatów bezlusterkowych z matrycą pełnoklatkową APS-C. Można rzecz od ogółu do szczegółu, bo dzięki szerokiemu zakresowi ogniskowych (24-105 mm), sprawdzi się równie przy szczegółowym reportażu ślubnym (detale można ująć w niezwykle precyzyjnej skali odwzorowania), ale także podczas uwieczniania krajobrazu bądź postaci w ujęciu portretowym. Relacja z całodniowej wycieczki lub uroczystości kościelnej, a następnie weselnej zabawy, może być wykonana przy użyciu zaledwie jednego obiektywu. Jest to niesamowita wygoda podczas pracy, nieumniejszająca uzyskaniu fenomenalnego efektu.

A jak nie zakłócić podniosłego nastroju w trakcie składania przysięgi? Nie musimy się nad tym zastanawiać, gdyż zastosowany w obiektywie silnik DDSS (Direct Drive Super Sonic), wyróżnia się zaskakującą szybkością działania oraz cichą pracą. Autofokus także został zaprojektowany tak, aby jego działanie było bezgłośne i dyskretne.

Kolejny atut to wysoka jakość optyczna, którą gwarantuje zaawansowana konstrukcja 17 elementów w 14 grupach (w tym 2 soczewki asferyczne, 3 soczewki z niskodyspresyjnego szkła ED oraz 2 soczewki typu AA). Nowy termin, jaki pojawia się w tym zestawieniu to soczewka AA. Jest to typ soczewki asferycznej, która cechuje się dużą różnicą w grubości pomiędzy środkiem a krawędziami. Są one wyjątkowo trudne do wyprodukowania, ale efekt jest tego wart. Takie połączenie skutkuje wysoką rozdzielczością oraz niwelowaniem wad optycznych (na przykład aberracji).

Czy Sony E teleobiektyw pozwoli nam uzyskać popularny efekt bokeh? Jak najbardziej, gdyż model Sony szczyci się kołową, 9-listkową przysłoną. Jeśli wykorzystujecie ten motyw często, to na pewno spodoba się Wam umieszczony na obudowie przycisk blokady ostrości. Koniec ze stratą czasu na szukanie odpowiednich ustawień w menu, zaprogramuj ulubione funkcje i miej je zawsze pod ręką. Konstrukcja obiektywu cechuje się niewielką wagą (663 gramów), ale co istotniejsze wysoką odpornością. Przednia soczewka pokryta specjalną warstwą fluoru chroni obiektyw przed osadzaniem się pyłu, zanieczyszczeń, a także wilgocią i tłuszczem – co wyróżnia teleobiektyw do Sony alfa na tle pozostałych obiektywów dostępnych na rynku.

Zważając na wszystkie zalety tego produktu tytuł, który otrzymał w 2018 roku jest całkowicie zasłużony, a cena – choć stosunkowo wysoka, adekwatna do oferowanych funkcji, a także wyposażenia. W zestawie oprócz obiektywu i niezbędnych dekielków otrzymamy osłonę przeciwsłoneczną ALC-SH152. Nie mogło, więc zabraknąć go w naszym zestawieniu.

Przykładowe zdjęcia wykonane obiektywem Sony 24-105 mm F/4.0

Sony 24-105mm f4.0 Lens Review

Sony 24-105MM F/4.0

Zalety

Zalety
  • Doskonale sprawdzi się niemal w każdego typu fotografii, od planów ogólnych do detal
  • Silnik DDSSM przekłada się na szybkość działania i cichą pracą
  • Minimalna odległość ostrzenia wynosząca zaledwie 38 cm pozwoli na fotografowanie detali w dużej skali odwzorowania
  • Waży jedynie 663 g
  • Konstrukcja obiektywu jest odporna na działanie wilgoci i pyłu
  • Programowalny przycisk na obudowie
  • Szeroki zakres ogniskowania, odpowiedni zarówno do krajobrazów, portretów jak zdjęć z detali

Wady

Wady
  • Widoczna dystorsja

Kup w Media Expert Kup na Allegro

 

4. Pentax HD 55-300 mm F/4-5.8 Kliknij aby kupić »

Pentax-HD-55-300-mm-F-4-5.8Wybór odpowiedniego obiektywu nie jest prostym zadaniem. Postanowiliśmy go ułatwić tym, którzy poszukują wysokiej jakości sprzętu do fotografii plenerowej. Dlatego umieściliśmy na naszej liście teleobiektyw Pentax – specjalistę od zadań specjalnych w terenie, w przystępnej cenie.

Każda sesja wygląda jak wielka wyprawa? Koniec z tym! Ogranicz liczbę zabieranego sprzętu do minimum, dzięki Pentax DA 55 300 mm. Duży zakres regulacji ogniskowej to priorytetowa zaleta tego modelu. Możliwe aż 5,5-krotne powiększenie to cecha oferowana przez nieliczne obiektywy tego typu. Fotografia przyrody to wyzwanie – piękny kadr po drugiej stronie rzeki, a może urokliwy zimorodek właśnie zasiał w oddalonym gąszczu drzew? Zoom oferowany przez Pentax DA 55, pozwala na bardzo duże zbliżenie oraz wykadrowanie obiektów trudno dostępnych. Uwiecznianie wyjątkowych chwil i krajobrazów, stało się dzięki temu jeszcze prostsze.

Dzięki Pentax DA 55-300 mm możemy ograniczyć liczbę zabieranego sprzętu do minimum. Duży zakres regulacji ogniskowej to priorytetowa zaleta tego modelu. Możliwe aż 5,5-krotne powiększenie to cecha oferowana przez nieliczne obiektywy tego typu. Zoom oferowany przez Pentax DA 55, pozwala na bardzo duże zbliżenie oraz wykadrowanie obiektów nawet tych trudno dostępnych. 

Nie trzeba martwić się o sprzęt nawet w tych cięższych warunkach. Producent zadbał o jego odporność przed pyłem oraz wodą. Pentax 55-300 mm, aby zadowolić swoich użytkowników, wybrał również wysokiej jakości szkło do stworzenia soczewek. Najlepsze z możliwych szkła niskodyspresyjne ED, pozwalają uzyskać nieskazitelny obraz, pozbawiony wszelkich odkształceń i wad optycznych np. aberracji, czyli deformacji obrazu, które polegają na zniekształceniu, pogorszeniu ostrości lub wystąpieniu niepożądanych zmianach chromatycznych. Dodatkowe wzmocnienie soczewek powłoką HD sprawia, iż kadr jest niezwykle ostry i klarowny. Ponadto, wyróżnia je niski współczynnik odbicia, więc nawet fotografie pod światło są wyraziste, choć pojawiały się opinie, że ostrość ustawia się nieco dłużej niż w standardowych warunkach. Ochronę przed prześwietleniem gwarantuje również dołączona do zestawu osłona przeciwsłoneczna.

Obiektywy z oznaczeniem DA, czyli taki jak opisywany teleobiektyw, to konstrukcje dedykowane do lustrzanek cyfrowych Pentax z matrycą typu APS-C. Wszystkie obiektywy z tej serii mają wbudowaną funkcję QSF, czyli Quick Shift Focus. Umożliwia ona ręczne ostrzenie obrazu, bez konieczności przełączania się z trybu AF (autofokus) na MF (manualny). Jest to bardzo przydane w sytuacjach, gdzie trzeba szybko i precyzyjnie wyłapać ostrość.

Każdy, kto liczy na niezawodną jakość i chce, aby sprzęt spełnił najbardziej wymagające kryteria, możemy polecić teleobiektyw Pentax. Solidne wykonanie, zaawansowane technologie oraz wysoka jakość, w zauważalny sposób wpłyną na końcowy efekt pracy fotografa.

Przykładowe zdjęcia wykonane obiektywem Pentax HD 55-300 mm F/4-5.8

New vs. Old Pentax 55-300mm Autofocus Test

Pentax HD 55-300 mm F/4-5.8

Zalety

Zalety
  • Możliwość ręcznego ostrzenia bez konieczności przełączania się z trybu AF na MF
  • Niska cena
  • Brak widocznych aberracji, psujących zdjęcia
  • Świetnie pracuje również pod mocne światło
  • Konstrukcja obiektywu jest niezwykle szczelna, a tym samym zapewnia ochronę przed pyłem i wodą
  • 5,5 krotny zoom
  • Waży zaledwie 466 g

Wady

Wady
  • Według niektórych użytkowników, przy słabym świetle trochę długo ustawia ostrość

Kup w RTV Euro AGD Kup na Allegro

 

5. Olympus 40-150mm F2,8 PRO Kliknij aby kupić »

Olympus-40-150mm-F-2.8-PROProdukty Olympus M.Zuiko można podzielić na trzy serie: podstawową M.Zuiko, zaawansowaną M.Zuiko Premium oraz trzecią z najwyższej półki – M.Zuiko PRO, która wyróżnia się najdoskonalszymi parametrami optycznymi. I właśnie do tej ostatniej klasy należy wybrany przez nas teleobiektyw Olympus. Czy rzeczywiście zasługuje na miano lidera w swojej kategorii? Przekonajmy się.

Olympus 40-150mm F2.8 PRO to obiektyw przeznaczony przede wszystkim dla osób, które zawodowo zajmują się fotografią sportową, eventową oraz przyrody. Zakres ogniskowych wynosi 40-150 mm i tym samym, stwarza fantastyczne możliwości przybliżania. Niezależnie od ustawionej ogniskowej, przysłona zachowuje stały wymiar (f/2.8), a długość obiektywu wynosi niezmiennie 16 centymetrów. W połączeniu z jego wagą (880 gramów) to bardzo wygodne i praktyczne rozwiązanie dla osób, których praca wymaga ciągłego ruchu.

Minimalna odległość ostrzenia, czyli 70 cm ułatwia uzyskanie dużej skali odwzorowania. W rezultacie czego nie ma konieczności zmiany obiektywu na inny, gdy trzeba sfotografować detal bądź szybko przemieszczający się obiekt. A to właśnie dzieje się na większości koncertów, zawodów lub innych wydarzeń. Olympus 40-150 mm składa się z pięciu soczewek ED (Extra-low Dispersion), soczewki asferycznej oraz soczewki HD. Nazwijmy to połączeniem o dwóch obliczach. Po pierwsze odpowiada ono za ostre ujęcia, pozbawione wad optycznych (głównie wspomnianych już aberracji, czyli deformacji uzyskanego obrazu, a w szczególności zniekształceniu bądź pogorszeniu ostrości). Jednocześnie może zapewnić miękki kadr, z możliwością uzyskania artystycznego efektu bokeh (rozmycie tła i uwypuklenie obiektu, znajdującego się na pierwszym planie).

Do zestawu dołączona jest osłona przeciwsłoneczna, która chroni przed wpadaniem niechcianego światła i spadkiem kontrastu. Aby ją złożyć, wystarczy wsunąć ją w kierunku aparatu bez konieczności zdejmowania jej z obiektywu. Wszystkie produkty z serii PRO oferują odporność na zachlapania, mróz czy kurz. Tak też jest w przypadku teleobiektywu Zuiko, więc śmiało można zabierać go ze sobą na zlecenia w trudnych warunkach. Choć cena za ten model jest dość wysoka, to wynagradza ją zastosowanie pierwszego na świecie podwójnego silnika VCM. Odpowiada on za błyskawiczną i płynną pracę autofokusa, dzięki dwóm, oddzielnie sterowanym silnikom liniowym.

Wierny towarzysz każdej wyprawy, łatwy w transporcie i użytkowaniu, o niezwykle wysokich parametrach. Czy można chcieć czegoś więcej?

Przykładowe zdjęcia wykonane obiektywem Olympus 40-150mm F2,8 PRO

Olympus 40-150 mm f/2.8 PRO - testuję profesjonalny teleobiektyw micro 4/3

Olympus 40-150mm F2,8 PRO

Zalety

Zalety
  • Minimalna odległość ostrzenia wynosząca zaledwie 70 cm umożliwia uzyskanie dużej skali odwzorowania
  • W zestawie  znajduje się osłona przeciwsłoneczna chroniąca przed wpadaniem niechcianego światła i spadkiem kontrastu
  • Solidna konstrukcja odporna na zachlapania, mróz czy kurz
  • Jasna przysłona, bez trudu poradzi przy słabym oświetleniu
  • Waży zaledwie 880 g
  • Wyposażony w podstawkę ułatwiającą utrzymanie stabilizacji
  • Obiektyw przeznaczony dla profesjonalistów

Wady

Wady
  • Wysoka cena

Kup na Allegro

 

6. Jaki teleobiektyw kupić? Na co zwrócić uwagę przy zakupie teleobiektywu?

Teleobiektywy to przeważnie obiektywy z wyższej półki cenowej, z których korzystają prawdziwi profesjonaliści. Pozwalają na uzyskanie niesamowitych kadrów w trudnych warunkach. Wykorzystuje je się w fotografii sportowej, krajobrazowej, reporterskiej, czy fotografii dzikiej zwierzyny. Jakie obiektywy są najlepsze oraz czym kierować się przy ich wyborze? Na te pytania znajdziecie odpowiedź sięgając do naszego poradnika. Zapraszamy do lektury!

 

Zakres ogniskowych teleobiektywów

Teleobiektyw jest to wąskokątny obiektyw fotograficzny, który przez wzgląd na specjalną konstrukcję optyczną ma odległość ogniskową znacznie większą niż długość obudowy. Obiektyw zalicza się do tego typu, jeśli ogniskowa wynosi 70 mm lub więcej. W jakich dziedzinach sprawdzi się najlepiej? Zdecydowanie jako obiektyw do zdjęć sportowych czy obiektyw reporterski. Wybraliśmy trzy najpopularniejsze ogniskowe i opisaliśmy ich zastosowanie:

  • 85 mm – to pierwsza wersja, która idealnie sfotografuje zarówno detale, jak i całe kompozycje. Charakteryzuje ją najmniejsze prawdopodobieństwo zniekształceń optycznych. Ponadto, fantastycznie oddziela główny punkt zdjęcia od tła, pozwalając się skupić tylko na nim. Sprawdzi się wspaniale w wykonywaniu fotografii portretowych, ślubnych, eventowych, studyjnych, ale także plenerowych.
  • 135 mm – to z jednej strony typowy obiektyw sportowy, a z drugiej stanie na wysokości zadania przy zdjęciach plenerowych, portretowych, modowych czy w uchwyceniu detali. Ten rodzaj teleobiektywu dość mocno skraca perspektywę, co w praktyce oznacza przybliżenie fotografowanego obiektu i jeszcze mocniejsze odcięcie go od tła. Zalecany jest do użytku w przestrzeniach otwartych lub przestronnych wnętrzach. Co więcej, obecność fotografa jest niemal niezauważalna, co w przypadku różnych uroczystości jest dodatkowym atutem. Warto jednak zachować krótszy czas naświetlania fotografii, aby nie była ona „poruszona”.
  • 200 mm – to obiektyw z dużym zoomem, którego cena często odstrasza potencjalnego kupca. Jednak trzeba mieć świadomość, że łączy on zalety obiektywu o ogniskowej 135 mm, a dodatkowo zapewnia jeszcze większe możliwości zachowania dystansu z fotografowanym obiektem. Dlatego to idealne rozwiązanie przy fotografii ślubnej, sportowej, ale przede wszystkim lotniczej, motoryzacyjnej czy przy ujęciach dzikiej zwierzyny w lesie.

 

Jaki obiektyw z dużym zoomem wybrać?

Poza rozmiarem ogniskowej nie można pominąć jeszcze jednego pojęcia, które przeplata się przy okazji teleobiektywów, czyli zoomu. Jest to wartość informująca nas o tym, ile razy możemy zwiększyć zoom w obiektywie zmiennoogniskowym. Jednak nie określa on, jakie uzyskamy przybliżenie, tylko ile wynosi zakres regulacji ogniskowej, który nam na to przybliżenie pozwala. Wartość zoomu dla obiektywu jest stała, a przybliżenie może się zmieniać w zależności od tego, do jakiego aparatu będzie założony dany obiektyw. Obliczenie tej wartości jest bardzo proste, gdyż to nic innego jak stosunek najdłuższej ogniskowej do najkrótszej danego obiektywu. Na przykład: jeśli zakres ogniskowych wynosi 70 – 200 mm, to wystarczy podzielić 200 na 70. Uzyskany wynik (w tym przypadku 2,85) będzie to liczba określająca ile razy możemy zwiększyć zoom w konkretnym sprzęcie.

Warto jednak odróżniać wyżej wspomniany zoom optyczny, od zoomu cyfrowego. Zoom cyfrowy to powiększenie przez aparat, obrazu cyfrowego utrwalonego na matrycy. Jest to pozorne przybliżenie, utworzone sztucznie przez procesor. Zabieg ten można wykonać także na komputerze, aczkolwiek wpływa on na pogorszenie jakości obrazu.

 

Stało- czy zmiennoogniskowy – poznaj je bliżej

Różnica pomiędzy tymi rodzajami obiektywów jest dość oczywista. Obiektyw stałoogniskowy ma niezmienną wartość ogniskowej oraz większą jasność. Jego budowa jest o wiele prostsza i zawiera mniej soczewek. Zaś obiektywy zmiennoogniskowe umożliwiają zmianę kąta widzenia, czyli zmianę ogniskowej. Dzieje się to poprzez przemieszczanie się grupy soczewek wzdłuż osi optycznej obiektywu. Jeśli ktoś zajmuje się fotografią dynamiczną, czyli na przykład sportową czy też eventową, praktyczniejszym rozwiązaniem będzie obiektyw zmiennoogniskowy. Przy użyciu jednego obiektywu, będziemy mieli możliwość sfotografowania wielu detali z różnych odległości, nie tracąc przy tym ostrości zdjęcia.

 

Jaki teleobiektyw do Nikona a jaki teleobiektyw do Canona? – Systemy mocowań

Teleobiektyw do Nikona czy teleobiektyw do Canona jest dość specyficzny. Wynika to z tego, iż Canon, Nikon, Sony, Olympus oraz Pentax, sami produkują obiektywy do swoich aparatów. Określamy je mianem obiektywów systemowych, czyli będą pasowały tylko aparatów konkretnej firmy. Można zdecydować się także na zakup obiektywu od jednego z producentów niezależnych (np. Sigma), trzeba tylko zwrócić uwagę na informację, czy obiektyw jest przeznaczony do aparatu z matrycą pełnoklatkową (o rozmiarach 36×24 mm) czy APS-C (dla systemu Canon wynosi 22.2 × 14.8 mm, dla pozostałych 23.6 × 15.7 mm). Przedstawiamy najczęściej spotykane typy mocowań:

  • EF – pełnoklatkowe lustrzanki Canona; pasuje do APS-C, z adapterem pasuje do pełnoklatkowych bezlusterkowców
  • EF-S – lustrzanki APS-C Canona; nie pasuje do pełnej klatki
  • RF – pełnoklatkowe bezlusterkowce Canona
  • EF-M – bezlusterkowce APS-C Canona
  • F (FX) – pełnoklatkowe lustrzanki Nikona; pasuje do APS-C
  • F (DX) – lustrzanki APS-C Nikona; nie pasuje do pełnej klatki
  • Z – mocowanie bezlusterkowców Nikona; APS-C i pełna klatka
  • FE – pełnoklatkowe bezlusterkowce Sony; pasuje do APS-C
  • E – generalny bagnet bezlusterkowców Sony
  • A – generalny bagnet lustrzanek Sony
  • Pentax DA – posiada system mocowania zwany bagnetem K, współpracuje z lustrzankami z sensorem APS-C oraz z bezlusterkowcami linii K
  • Olympus – pasują do wszystkich aparatów w systemie Mikro 4/3

 

Jaki teleobiektyw wybrać – wybieramy najlepszy z najlepszych

Ilość światła to podstawa. A o nim decyduje nie tylko czas naświetlania, ale także otwór przysłony. Jest to parametr oznaczany literą „f”, który oznacza najmniejszą wartość przysłony – to znaczy maksymalny otwór, gdy do aparatu dociera największa ilość światła. Przeważnie jest to stosunek ogniskowej do średnicy otworu powstałego przy maksymalnym otwarciu przysłony. W przypadku obiektywów stałoogniskowych przedział ten powinien wynosić 1,4 – 2,8. Natomiast w obiektywach zmiennoogniskowych ta liczba powinna oscylować w okolicy 2,8. Jaki wywołuje to efekt? Poziom jasności pomaga podczas fotografowania obiektu w niekorzystnym oświetleniu, przyspiesza działanie autofocusa, a także pozwala na uzyskanie płytkiej głębi ostrości (efektu rozmytego tła, który jest szczególnie ceniony przy zdjęciach portretowych).

Zaraz po tym, warto zwrócić uwagę na materiał wykonania. Jeśli wybierzemy plastik, to obiektyw będzie nie tylko lżejszy, ale także tańszy. Inwestycja w obiektyw metalowy to gwarancja większej wytrzymałości, trwałości oraz wyższej stabilności termicznej.

No i najważniejszy zwłaszcza przy fotografiach wykonywanych w ruchu to stabilizator. Ta wbudowana funkcja pozwala na wykonanie nieporuszonego zdjęcia przy dłuższym czasie naświetlania, bez konieczności użycia statywu. Pamiętajmy, że stabilizacja nie zadziała, gdy obiekt fotografowany się poruszy. Ma ona za zadanie zapobiec poruszeniom spowodowanym przez fotografa.

Cóż jednak może zachęcić nas jeszcze bardziej? Wszelkie dodatkowe „gadżety” dodawane do zestawu oraz nowoczesne technologie stosowane przez producentów, które mają ułatwić pracą oraz podbić serca użytkowników. Wśród nich znajdą się innowacyjne silniki, które wpłyną na cichą pracę autofokusa czy specjalnie zaprojektowane powłoki soczewek, odporne na tłuszcz, wodę oraz inne zabrudzenia. Moglibyśmy tak wymieniać i wymieniać, ale dla każdego fotografa, zaletą mogą się okazać zupełnie inne akcesoria.

Jak wspomnieliśmy zakup teleobiektywu wiąże się z wyższymi kosztami, aczkolwiek możliwości jakie oferuje są nieograniczone. Pozwoli on tworzyć istne arcydzieła profesjonalistom, a osobom mniej doświadczonym wkroczyć na zupełnie nowy poziom fotografii.